CHORALIS CONSTANTINUS
A zenetörténet egyik legnagyobb vállalkozása.
1550-ben és 1555-ben Hieronymous Formschneider nürnbergi kiadónak köszönhetõen jelent meg három kötet terjedelemben a teljes egyházi évet felölelõ mise-proprium anyagokat tartalmazó kiadvány.
Az elsõ kötet a vasárnapok szertartásához kapcsolódó tételeket közli. A második kötetben a nagyobb egyházi ünnepek (húsvét, pünkösd, mennybemenetel stb.) liturgikus tételei találhatóak, míg a harmadik kötetben a szentek ünnepeihez kapcsolódóan közöl mûveket, kiegészítve néhány egyedi ünnep anyagával (akadnak duplikált alkalmak a második kötettel összevetve, némileg eltérõ liturgikus tételekkel), illetve néhány alternatim gyakorlat szerint megkomponált mise-ordinárium ciklus is helyet kapott az utolsó kötetben.
Próbáljuk áttekinteni ennek a hatalmas zenei kincsnek a keletkezésétõl a nyomtatott megjelenéséig terjedõ közel 50 évig tartó kalandos történetét!
A történet 1507-ig nyúlik vissza, amikor Heinrich Isaac a császári Kapella zeneszerzõjeként I. Miksa kíséretében Konstanz városában tartózkodik. Ekkor figyel fel rá a katedrális püspöke, és kéri fel egy teljes egyházi évet felölelõ liturgikus énekanyag megkomponálására, a konstanzi katedrális számára. Isaac 1508. április 14-én megbízást kap a katedrális káptalanjától a fontosabb ünnepek (etlich officia in summis festivitatibus) „Formuláinak” (Formularies=alapelvek) elkészítésére. A következõ feljegyzés szerint 1508. május 18-án néhány elkészített „Formula” átdolgozására kérik. Végül a megbízástól számított 19 hónappal késõbb, 1509. november 29-én a káptalan elfogadja a teljes mise-proprium anyag „Formuláit” (1509 Exparte Cancionales per ysaac transmissi). „Formulák” alatt valószínûleg azt a tervet kell érteni, amiben Isaac rögzíti a megzenésítendõ részek liturgikus szövegét és gregorián dallam-anyagát. Ezt a tervet Isaac hátralevõ életében folyamatosan valósítja meg, a „Formulák” szerint sorra komponálja meg azok többszólamú részeit. Minden bizonnyal a katedrálisban e szerint az összeállítás szerint végezték a szertartásokat 1526-ig, amikor a protestánsok támadásai elõl a káptalan menekülni kényszerült Konstanzból.
Isaac konstanzi kéziratai és azok másolatai – ezekben a nehéz idõkben – egy augsburgi könyvkereskedõ, Georg Willer tulajdonába kerültek, aki ezeket továbbadta Hans Ott részére, Nürnbergbe. Hans Ott felismerve a „Formulák” jelentõségét, felkéri zeneszerzõ barátját Ludwig Senfl személyében, hogy szerkessze meg a teljes anyagot a rendelkezésre álló kéziratok és másolatok segítségével, illetve a hiányzó részeket az „Formulák” alapján egészítse ki. Senfl a feladatot kiváló ötletnek és lehetõségnek találta. A nagyszerû komponista Isaac tanítványa volt, ahogy az önéletrajzi motettájából (Lust hab ich g’habt zur Musica) kiderül.
Mesterét 1515-ben közvetlenül követte a Habsburg udvar zeneszerzõi állásában, amit Isaac halálának idején is betöltött. Mûvészi céljának tartotta Isaac tervét a császári udvar Kapellájában megvalósítani, de ebben megakadályozták. 1519-ben I. Miksa halálakor az Kapellát feloszlatták, Senfl-t elbocsátották. A zeneszerzõ hûsége korábbi mesteréhez töretlen maradt. 1520-ban ennek ékes bizonyítékát adja a Liber Selectarum Cantionum c. motettás kötet megjelentetésével, melyben Isaac mûveibõl is többet közread.
Senfl-t új pozíciója Münchenbe, a bajor hercegi udvarba szólítja. Itt 1523-ban kapja azt a feladatot, hogy szervezzen udvari Kapellát. (Ebbe a kórusba nyer néhány évtized múlva Orlando di Lasso is felvételt mint énekes, majd az õ irányítása alatt éri el a müncheni Kapella a fénykorát.) Senfl, nem sokkal Münchenbe való megérkezése után hozzákezd Isaac mûveinek másolásába. Nem véletlen, hogy a legfontosabb 4 kéziratos Isaac mûveket tartalmazó forrás itt található (MSS 35-38). 1531-et írunk, amikor Hans Ott felkeresi Senfl-t tervével, aki ezután hosszú ideig dolgozik mestere hagyatékán. Hat évvel késõbb, Ott egy másik kiadványának (Novum et insigne opus musicum, 1537.) elõszavában beharangozza a készülõ tervet: „Isaaci pauca habere potui, sed facile id pensabimus proxima editione, qua Choralem cantum constantiensem, ut vocant vulgabimus”. Anyagi nehézségek miatt a kötet nem tud megjelenni. Idõközben Senfl 1542-1543 körül meghal, majd nemsokkal utána 1546-ban Hans Ott is. Senfl 1537-ben elkészült Isaac terveinek megszerkesztésével, a hiányzó részek kiegészítésével, összeállt a nagy mû, legalábbis erre utal, hogy halála utánról nincsenek mástól bejegyzések a kéziratban. A kiadvány Hieronymous Formschneiderhez kerül, aki 1550-ben adja ki a Choralis Constantinus I. kötetét, majd 1555-ben a II. és III. kötetet.
Több mint három évszázadnak kellett eltelnie, hogy modern átírásban is napvilágot lásson ez a sorozat. Az elsõ két kötet modern kiadása kritikai jegyzetekkel 1898-ban és 1909-ben jelent meg Guido Adler és Anton Webern közreadásában. A korábbi erõfeszítések az 1950-es évek után felerõsödtek a tekintetben, hogy alapos vizsgálat alá kerüljenek a „Formulák” egyes részei és a teljes kompozíciós sorozat. Régi Graduálék és Missálék, számos kézirat és nyomtatvány átvizsgálása történt meg a szóba jöhetõ egyházmegyék területén, ahol ezek a mûvek liturgikus használatba kerülhettek.
A konstanzi püspökséghez tartozó nyomtatott Graduale nem került elõ ebbõl az idõbõl, csak kézírásos Missale. Ez alapján egyértelmû, hogy a Choralis Constantinus terve az õ felkérésükre készült. A második kötetben található három szent anyaga (St. Conrad, St. Pelagius és St. Geberhard) teszi egyértelmûvé, hogy Isaac ezt az összeállítást Konstanz számára írta. Ezek a szentek csak a helyi liturgiában szerepelnek. A második kötet „Formuláit” összevetve a Missaléval kiderül, hogy ez a kötet teljes egészében Konstanz számára készült. Azonban más a helyzet az elsõ és harmadik kötettel. Ezek összevetése a konstanzi Missaléval mutatnak kisebb eltéréseket, sõt esetenként a „Formulák” nincsenek semmilyen összefüggésben a misekönyvvel. Ennek a két kötetnek a legfõbb forrásai a Senfl és társai által másolt müncheni kéziratok (MSS 35-38). Ezek több liturgikus könyvvel való összehasonlítása alapján a passaui nyomtatott Graduale, az 1511-ben Bécsben megjelent Graduale Pataviense vehetõ mintának a „Formulákat” illetõen. E szerint a Graduale szerint végezték a bécsi császári Kapella liturgikus gyakorlatát.
Az elsõ kötetben kapnak helyet az alábbi mise-proprium anyagok: (a) Szentháromság vasárnapja, (b) 23 pünkösd utáni vasárnap, (c) Adventi idõszak vasárnapjai, (d) Vízkereszti idõszak vasárnapjai, (e) Nagyböjti idõszak vasárnapjai, a (f) Húsvéti idõszak vasárnapjai és a (g) Mennybemenetel utáni vasárnap. A harmadik kötetben Senfl közreadásában a következõ ünnepek tételei találhatóak: (a) Szentek közös részei, (b) 5 Tractus, (c) 17 „Formula” egyes szentek ünnepéhez és szentek közös részeihez kapcsolódva, amelyek közül 7 duplikált ünnep a második kötettel, valamint (d) 5 mise-ordinárium ciklus.
Senfl szándéka egyértelmûen az volt, hogy Isaac által Konstanz felkérésére elkezdett zenei anyagot a „Formulák” alapján kiegészítse az egész egyházi évre, amihez még alternatim ordinárium sorozatot is illesztett, ami egy templomi kórus számára teljessé teszi a három kötetet. Az odaadó tanítvány megszerkesztette mestere teljes liturgikus zenei törekvéseit magábafoglaló gyûjteményét. Egy dolog nem sikerült maradéktalanul, mégpedig az, hogy egy egyházmegye rítusa szerint álljon össze a teljes három kötet. Erre utal a sorozat második és harmadik részében található duplikált ünnepek sora (ami a teljes mûvet tekintve igencsak elenyészõ). Ilyen módon kétféle gyakorlat szerint, a konstanzi és a passaui/bécsi rítus szerint áll össze a teljes sorozat.
Ezek szerint a Choralis Constantinus cím kissé félrevezetõ, hiszen az elsõ és harmadik kötet csak a császári Kapella gyakorlata szerinti anyaggal készült el. Senfl megpróbálta megõrizni eredeti egységében az egyes ünnepek tételeit, az egyes tételek különálló részeit, ezért nem javított bele mesterének Konstanz számára összeállított második kötetének anyagába, így maradhatott meg ez a rítusok szerinti kettõsség.
Több szempontból is nagy jelentõségû a Choralis Constantinus megjelenése. A kötetben rögzített elõadói gyakorlatnak középkori gyökerei vannak. Az elsõ többszólamú mûvek – melyek liturgikus használatra, ezen elv szerint készültek – a XII- XIII. századból maradtak fent. Legfontosabb forrásuk a francia Notre Dame-i iskola két alakjának Leoninusnak és Perotinusnak mûveit is tartalmazó Magnus liber organi nevet viselõ kottás kézirat. Isaac korából tudunk több zeneszerzõrõl is, akik ezt a gyakorlatot egy-egy proprium sorozat erejéig alkalmazták, ám sem kortársainak, sem a késõi utódoknak nem sikerült ezt a teljes egyházi év alkalmaira kiterjesztenie. Ismerünk nagynevû komponistákat, akik kísérletet tettek erre vonatkozóan, de vagy nem lett teljesen kidolgozott mûvük, vagy nem is maradt belõle fenn kézzelfogható adat, csak írásos források utalnak erre. Ilyen például William Byrd: Gradualia sorozata, vagy Giovanni Pierluigi da Palestrina: Gradualia terve.
A XVI. század közepén, a német kottakiadásban ritkaság volt, hogy külön kiadványt jelentessenek meg egy szerzõ mûveibõl, fõleg hogyha az illetõ nem német születésû. Heinrich Isaac volt az elsõ, aki ilyen megtiszteltetésben részesült.
Ez a mû az utókorra hagyományozza a korabeli német egyházzenei gyakorlatot, I. Miksa császár és más jeles fejedelmek udvarainak énekes hagyományát.
Ez az elsõ olyan jellegû kiadvány, amelyet a késõbbi összkiadások (Opera omnia) elõfutárának tekinthetünk.
Liturgikus szempontból pedig, a megjelenés után az elsõ rész, a vasárnapok anyagát tartalmazó kötet alapján folytak a vasárnapi szentmisék a Habsburg udvarban, és ez a gyakorlat elterjedt egész Ausztriában, Németországban és a svájci egyházban, aminek rövid idõn belül a reformáció terjedése szabott gátat. |